چند روش ساده ی کاهش مصرف آب در حمام

چند روش ساده ی کاهش مصرف آب در حمام

صرفه جویی در مسواک زدن، آشپزی و تمیز کردن منزل یا سایر وسایل بسیار توصیه میشود. همه کم و بیش با این روش ها آشنا هستیم. هر کسی میداند که نباید در هنگام مسواک زدن شیر آب را باز بگذارد. اما این تنها بخش کوچکی از مقدار آب مصرفی در خانه است. هنوز هم راه بسیار زیادی در کاهش مصرف آب باقی مانده است. در این مقاله با آربافرس همراه باشید تا با هم با کاهش مصرف آب در حمام آشنا شویم.

یکی از مهم  ترین روش های صرفه جویی در مصرف آب که شاید از نظر خیلی ها جدی گرفته نشود، حمام کردن است. یک فرد در زمان حمام کردن ، آب زیادی را مصرف می کند در حالی که میتواند با یک پنجم آبی که زیر دوش هدر می رود، به طور کامل نسبت به شستشو اقدام و از ۸۰ درصد هدر رفت آب جلوگیری شود. وقتی این میزان لیتر آب صرفه جویی شده را روزانه در حمام گرفتن ده ها میلیون شهروند ایرانی ضرب کنید، درخواهید یافت که می توانیم با صرفه جویی در مصرف آب استحمام، روزانه میلیاردها  لیتر در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

کلا یکی از ایراداتی که به فرهنگ عامه ایرانیان گرفته می شود، همین بی توجهی به مقوله استحمام کردن است. بعضا در میان دوستان و آشنایان و اعضای خانواده ، افراد زیادی را دیده اید که موقع مسواک زدن، شیر آ را باز می گذارند یا عادت دارند که در زمان استحمام، بسیاری از البسه خود را زیر دوش شسشته و حتی هنگام لیف زدن  و شامپو نیز، با دوش باز، استحمام کنند. این رویه باعث می شود که بعضا بیش از صد لیتر آب برای استحمام ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای یک فرد مصرف شود که در زمینه ی ملی، رقم تاسف آوری از منابع آبی ایران را روزانه این سبک زندگی غلط، هدر می دهد.

صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب هنگام حمام کردن

در ابتدا …

بیشترین مصرف آب در حمام همیشه قبل از شروع به شستشو و در هنگام انتظار برای گرم شدن آب صورت میگیرد. همیشه سطلی را در حمام داشته باشید و آب سرد را در آن جمع کنید. از این آب برای شستشوی دستشویی، تمیز کردن خودرو، آبیاری گیاهان یا تمیز کردن منزل خود استفاده کنید.

کم مصرف ترین دوش

دوشه ای کم فشار نصب کنید و از آن ها در کابین دوش شیشه ای خود استفاده کنید. خرید این دوش ها شاید مبلغی هزینه بر شما وارد کند، اما در آینده با کاهش مصرف آب در قبض شما جبران مافات میکند و این تفاوت را رقم میزند. جریان آب در شیرهای رایج در حمام در هر دقیقه در ۵ گالن و یا بیشتر است، در حالی این جریان در دوش های کم فشار به طور معمول ۲٫۵ گالن در هر دقیقه (یا کمتر!) است.

کوتاه دوش بگیرید

برای کاهش مصرف آب در حمام، زمان کمتری را زیر دوش صرف کنید. اگر زیر دوش غرق فکر میشوید ، یا به فکر فرو میروید و زمان از دستتان در می رود ، با خود دستگاه پخش موسیقی ببرید و به خود بگویید که بعد از چند تراک از حمام بیرون می آیید. ترانه های خیلی طولانی توصیه نمی شود!

بستن شیرآب

اگر قرار است در حمام اصلاح کنید یا مسواک بزنید، شیر آب را ببندید.

حمام نکنید. دوش بگیرید. اگر به جای هفته ای دو بار هر روز دوش کوتاهی بگیرید آب کمتری از آن مصرف می کنید که هفته ای نیم ساعت حمام کنید.

صرفه جویی در مصرف آب هنگام حمام کردن

نظامی باشید

مثل افراد نظامی حمام کنید. در بهار و تابستان به گرم کردن حمام و بخار کردن آب نیاز چندانی ندارید. دوش را باز کنید و خود را خیس کنید. دوش را ببندید و خود را صابون بزنید. دوش را باز کنید و صابون ها را بشویید. با این کار به مقدار شگفت آوری در مصرف آب در حمام صرفه جویی خواهید کرد.

مقدار مصرف آب در حمام

شامپوها و صابون هایی راخریداری کنید که با مقدار کمی آب شسته میشوند. صابون و شامپوی سر بچه علاوه بر اینکه حاوی مواد شیمیایی کمتری است، به آب کمتری نیز برای شستشو نیاز دارد.

حمام اشتراکی

به همراه بچه ها حمام بروید. با اشتراک و حمام کردن به همراه بچه ها علاوه بر کاهش مصرف آب، از شیطنت آنها و اسراف آب نیز جلوگیری میکنید. برای رعایت حدود شخصی می توانید تا قبل از خروج آنها از حمام و اتمام شستشوی آنها با لباس حمام بگیرید.

مقدار مصرف آب در حمام

وان مخصوص بچه ها

بچه های کوچک را در وان، حمام کنید. وان مخصوص وی (کوچک) را نیمه پر کنید. در حین بازی کودک در آب وی را با شامپو و صابون تمیز کنید و با همان آب کف شامپو را از تن وی بشویید. بدین ترتیب، تنها لازم است زیر دوش و با مقدار کمی آب وی را کاملا تمیز کنید و از حمام خارج کنید.

استفاده از زیردوشی

با استفاده از زیردوشی آب حاصل از دوش گرفتن فقط در قسمت داخل کابین دوش جاری خواهد بود و به قسمت هایی مانند سرویس بهداشتی و دکوراسیون داخلی حمام نخواهد رسید. آب حاصل از دوش گرفتن در حمام روان نشود این زیردوشی ها علاوه بر زیبایی خاصی که به حمام می بخشند باعث همین یه بیشتر حمام هم خواهند بود.

کم مصرف ترین دوش

اگر قصد خرید جکوزی دیگر لوازم بهداشتی ساختمان را دارید پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه اینترنتی فرس کالا است. چرا که محصولات فرس دارای 5 سال گارانتی بی قید و شرط و 15 سال خدمات پس از فروش است که حس خوب خرید مطمئن را به شما مشتریان عزیز القا خواهد کرد.

جهت استعلام قیمت سینک گرانیتی و دیگر لوازم آشپزخانه با مشاوران ما در تماس باشید و از مشاوره ی رایگان بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید