آشنایی با لوله کشی جکوزی خانگی

آشنایی با لوله کشی جکوزی خانگی

جکوزی خانگی یکی از امکانات لوکس و جدید برای خانه‌ ها است که بسیاری از افراد در هنگام بازسازی ساختمان خود اقدام به طراحی و نصب جکوزی در آن می‌کنند. وان جکوزی یک حوضچه پر از آب است که خروجی‌هایی برای آن تعبیه شده است که آب را با شدت زیاد به بیرون پرتاب می‌کنند.

بدن در مسیر فشار آب قرار می‌گیرد و از این طریق ماساژ انجام می‌گیرد. در استخرها، جکوزی‌های بزرگ و عمومی وجود دارد که سیستم کار آنها مشابه با جکوزی خصوصی است اما از سیستم لوله کشی بزرگتر و قدرتمندتری برخوردار هستند، جکوزی‌های خانگی ساده‌تر هستند و تعداد نفرات کمتری می‌توانند از آنها استفاده کنند.

استفاده از این سازه‌ها در منزل برای کاهش استرس، گرما درمانی، رفع تنش عضلانی، ماساژ تراپی و … کمک می‌کند.

لوله کشی وان جکوزی با توجه به نوع جکوزی که استفاده می‌شود اعم از نوع پیش ساخته و یا نوع قابل اجرا در محل متفاوت می‌باشد. طبیعتا هرچه طراحی سازه و لوله‌کشی جکوزی اصولی‌تر و بهتر انجام شود، بهره‌وری و کیفیت آن بالاتر خواهد بود.

کیفیت عالی سازه‌های آبی همچون جکوزی، متکی بر دانش مهندسی تاسیسات است. هرگونه اشکال در نصب و راه‌اندازی و سیستم لوله کشی این سازه‌ها به طور کلی عملکرد آن را مختل خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با این مقوله بهتر است کمی به نحوه مراحل اجرایی و لوله کشی جکوزی در خانه بپردازیم.

کسب اطلاعات در این زمینه می‌تواند در عیب‌یابی و انجام تعمیرات جزئی از طرف دارندگان جکوزی خانگی موثر باشد. پس با ما در این مقاله هم همراه باشید.

لوله کشی وان جکوزی

سیستم لوله کشی جکوزی خانگی

برای سیستم لوله کشی جکوزی بهتر است از لوله کشی مجزا استفاده شود. در مهندسی نوین معمولا در ساخت ساختمان‌های جدید در سیستم تاسیسات ساختمان به‌طور پیش‌فرض برای جکوزی لوله مجزا تعبیه می‌شود. اما اگر چنین پیش بینی در ساخت خانه نشده بود، در صورت امکان بهتر است لوله مجزایی برای جکوزی در نظر گرفته شود.

سامانه لوله کشی جکوزی باید مجهز به امکانات مهم زیر باشد؛

  • سیستم گرمایشی
  • سیستم ماساژ
  • سیستم تصفیه آب
  • لوله کشی آب شهری
  • لوله کشی فاضلاب

سیستم لوله کشی جکوزی خانگی

اجزای اصلی سیستم لوله کشی جکوزی

جکوزی عملکرد خاصی در گردش و پمپاژ آب دارد. به همین دلیل سیستم لوله کشی آن نسبت به سایر سازه‌های آبی مانند استخر و وان حمام کاملا متفاوت است. در واقع لوله کشی جکوزی خانگی به صورت یک چرخه، مدام در حال گردش است. از این رو آغاز و پایانی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. دمنده‌های هوایی که در جت‌های جکوزی وجود دارند تاثیر ماساژ را افزایش می‌دهند. این دمنده‌ها با مکش هوا به داخل سیستم لوله کشی جکوزی  آن را با آب ترکیب می‌کنند. در اثر برخورد هوا و آب، آب متلاطم شده و توسط جت‌ها با فشار بیشتر به بیرون پرتاب می‌شود. برای درک بهتر سیستم لوله کش جکوزی در خانه لازم است تعدادی از اجزاء اصلی و مهم آن را بشناسیم.

اجزای اصلی سیستم لوله کشی جکوزی

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی آب جکوزی

حس خوشایند برخورد آب پرفشار با سطح پوست و بدن انسان به وسیله گرمای مطبوع آب دوچندان می‌شود. در واقع یکی از دلایل محبوبیت جکوزی گرمای آب پرفشار آن است. بنابراین سیستم گرمایشی آب یکی از ارکان مهم لوله کشی جکوزی محسوب می‌‌شود.

در حالت استاندارد گرمای ۱۷ درجه ی سانتیگراد دمای مطلوبی برای جکوزی به شمار می‌آید. عموما در سیستم گرمایش جکوزی از گرمکن‌های الکتریکی یا گاز سوز استفاده خواهد شد. در هر صورت و با استفاده از هر نوع انرژی برای گرم کردن آب، حالت ایده‌آل این است که سیستم گرمایشی توان گرم کردن آب را درعرض ۳۰ دقیقه داشته باشد.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی آب جکوزی

نحوه ی عملکرد سیستم ماساژ جکوزی

یکی از دلایل مهم استقبال روزافزون از جکوزی، سیستم ماساژ آن است. سیستم ماساژ در کنار سیستم گرمایش آب جکوزی خواص درمانی آن را چندین برابر می‌کند. به همین دلیل سیستم ماساژ یکی دیگر از بخش‌های مهم لوله کشی جکوزی به شمار می‌آید. سیستم ماساژ جکوزی متکی به ایرجت‌هایی می‌باشد که در قسمت‌های مختلف آن تعبیه می‌شود. ایرجت‌ها با تزریق پرفشار آب به داخل وان و تماس آن با بدن، حالتی شبیه به ماساژ را ایجاد می‌نمایند.

نحوه ی عملکرد سیستم ماساژ جکوزی

نحوه اجرای سیستم لوله کشی جکوزی خانگی

برای اجرای صحیح لوله کشی جکوزی خانگی رعایت چند نکته بسیار کاربردی می‌تواند منجر به عملکرد بهتر جکوزی شود. به این ترتیب مشکلات کمتری در حین استفاده از وان جکوزی رخ خواهد داد. در ادامه به چند نمونه ی آن اشاره می‌کنیم.

نحوه اجرای سیستم لوله کشی جکوزی خانگی

۱- اختصاص دادن لوله‌ کشی مجزا

در جریان لوله کشی جکوزی به دو لوله آب سرد و آب گرم مجزا نیاز داریم. با توجه به سیستم گرمایشی جکوزی گرم کردن آب جکوزی متفاوت خواهد بود. جکوزی‌های پیش ساخته این مزیت را دارند که مجهز به سیستم گرمایشی هستند. یعنی لو‌له کشی‌های مربوط به حوضچه در بدنه آن تعبیه شده است. اما زمانی که جکوزی در محل ساخته می‌‌شود باید برای تامین آب گرم، لوله کشی خاصی انجام داد. در این حالت باید از لوله آب سرد یک لوله به سمت گرم‌کننده که معمولا المنت‌های حرارتی هستند ایجاد شود. این کار را می‌توان با یک سه راهی انجام داد.

برای هریک از سیستم های گرمایشی، ماساژ و تصفیه آب باید لوله کشی اصولی و درستی انجام شود. در چرخه گردش آب در مدار جکوزی، باید لوله کشی تصفیه و گرم کردن آب از لوله‌کشی جت‌ها مجزا باشد.

اختصاص دادن لوله‌ کشی مجزا

۲- تعبیه ی شیر چند راهه برای عملکرد بهتر

در جریان فعالیت جکوزی آب داخل وان باید تخلیه شده و در مدار مکش قرار بگیرد. مدار مکش شامل پمپ و فیلتراصلی است. در این مرحله تعبیه یک شیر چند راهه می‌تواند کمک کننده باشد. زیرا به این وسیله بخشی از آب به سوی پمپ هدایت شده و بعد از عبور از فیلتر وارد وان می‌شود. بخش دیگر آب نیز وارد مدار ایرجت می‌شود و پس از عبور از صافی به کلکتور ایرجت منتقل خواهد شد. در کلکتور آب و هوا با یکدیگر ترکیب شده و با فشار بیشتر به درون وان پرتاب می‌شود.

تعبیه ی شیر چند راهه برای عملکرد بهتر

۳- توجه داشتن به قطر لوله‌ها

در خصوص قطر لوله‌ها خصوصا در قسمت اتصال به ایرجت توجه ویژه‌ای لازم است. باید در این قسمت قطر لوله‌ها کمتر شود. استفاده از لوله‌های باریک در قسمت اتصال به ایرجت به نازل‌های آن این امکان را می دهد تا فشار آب افزایش یابد. زیرا زمانی که در قسمت کلکتور ایرجت آب و هوا با یکدیگر ترکیب می‌شوند، فشار آب کاهش می‌یابد. بنابراین لوله‌های باریک برای افزایش فشار آب بسیار موثر خواهند بود.

توجه داشتن به قطر لوله‌های جکوزی

لوله کشی فاضلاب جکوزی

برای تخلیه کامل آب وان باید لوله کشی فاضلاب نیز انجام شود. معمولا یک لوله پلیکا فاضلاب با قطر۴۵ برای جکوزی‌ خانگی کفایت می‌کند. اما اگر ظرفیت جکوزی بالا باشد، ممکن است نیاز به دو لوله فاضلاب و یا دو رایزر ۴۵ داشته باشید. همچنین می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه‌ها  از یک رایزر و دو سیفون برای تخلیه آب جکوزی بهره ببرید.

لوله کشی فاضلاب جکوزی

لوله کشی وان جکوزی خانگی

در نصب و راه‌اندازی جکوزی خانگی اولین مرحله انجام لوله کشی آن است. معمولا در لوله کشی وان جکوزی خانگی از لوله‌های پی وی سی با قطر ۴۵ استفاده می‌شود. اما اگر جکوزی خانگی شما ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد، طبیعتا باید متناسب با ظرفیت وان قطر لوله‌ها انتخاب شود. در مبحث نحوه اجرای سیستم لوله کشی جکوزی خانگی به نکات کاربردی لوله کشی وان نیز اشاره شد. از جمله در خصوص نحوه لوله کشی ایرجت‌ها و قطر لوله‌های مناسب آن‌ها که باید نازک‌تر از سایر لوله‌ها باشد.

اگر از وان جکوزی پیش ساخته استفاده می‌کنید کار نصب و راه‌اندازی ساده‌تر خواهد بود. زیرا بسیاری از لوله‌کشی‌های مربوط به وان، در بدنه وان تعبیه شده است. شما فقط باید لوله کشی اصلی را به وان متصل نمایید و لوله فاضلاب‌ها و سیفون را راه‌اندازی کنید. اما در خصوص جکوزی‌هایی که پیش ساخته نیستند، باید کار لوله کشی اصلی و داخل وان توامان انجام شود.

با گروه صنعتی فرس همراه باشید تا در مقاله های بعدی با واترجت ها و موتور های جکوزی خانگی بیشتر آشنا شوید.

اگر قصد خرید جکوزی و خرید کابین دوش شیشه ای را دارید پیشنهاد ما به شما، خرید محصولات گروه صنعتی فرس کالاست ، چرا که تمامی محصولات ما از 5 سال گارانتی بی قید و شرط و 15 سال خدمات پس از فروش منسجم برخوردار است.

برای استعلام قیمت جکوزی و … با مشاوران ما در فرس تماس بگیرید.

لوله کشی وان جکوزی خانگی

سریع ترین راه برای خالی کردن جکوزی چیست؟

سریعترین راه برای تخلیه وان آب گرم استفاده از پمپ شناور است. این نوع پمپ معمولا دارای یک اتصال شلنگ ورودی و خروجی است و به طور خاص برای تخلیه سریعتر وان آب گرم شما طراحی شده است.

قبل از شروع کار، مطمئن شوید که سیم برق از هر گودالی دور باشد. پمپ های دستی نیز در دسترس هستند اما به کار فیزیکی نیاز دارند، بنابراین در تخلیه مقادیر زیادی آب به اندازه پمپ های شناور سریع و کارآمد نیستند.

سریع ترین راه برای خالی کردن جکوزی چیست؟

هر چند وقت یکبار باید وان آب گرم خود را تخلیه کنید؟

به طور کلی، برای تمیز کردن و تعمیر وان آب گرم باید هر سه تا چهار ماه یکبار تخلیه کامل شود. هنگام تخلیه وان آب گرم، مهم است که دیوارها و فیلترها را از آلاینده های کیک شده ای که در طول زمان جمع می شوند تمیز کنید.

پس از تخلیه آب، استفاده از آب تازه از شیلنگ را در نظر بگیرید تا تمام داخل وان آب گرم آبکشی خوبی داشته باشد. این به حذف همه چیز از صابون ها یا نمک های اضافی از درمان های شیمیایی گرفته تا کثیفی و شن عمومی کمک می کند.

هر چند وقت یکبار باید وان آب گرم خود را تخلیه کنید؟

2 دیدگاه در “آشنایی با لوله کشی جکوزی خانگی

  1. zahra eshaghi گفت:

    سپاس از مطالب مفیدتون:)

    1. forskala1 گفت:

      متشکرم از وقتی که برای خواندن گذاشتید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید