دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟ دوش گرفتن روزانه به حفظ بهداشت بدن کمک میکند. اما دوش آب گرم مفید است یا آب سرد؟ باید دانست که هر یک مزیت های خود را دارد. دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست، رفع عرق و بوی بد بدن، رفع گرد و غبار و کثیفی های روی بدن و تمیزی موها میشود.

دوش آب گرم و سرد از جمله راه حل های درمانی است که می تواند در شرایط مختلف، فواید زیادی داشته باشد. دوش گرفتن نه تنها سبب پاکیزگی و زدودن آلودگی از پوست میشود، بلکه میتواند عملکرد بدن را هم بهبود ببخشد اما بهبود عملکرد بدن به دمای آب بستگی دارد.

دوش گرفتن با آب داغ

اگر روز سخت، پر تنش و استرس زایی داشته اید، بهتر است قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

دوش گرفتن با آب داغ

فواید دوش آب گرم

1- خواب سالم

2- شل کردن عضلات

3- دوش آب گرم علائم سرماخوردگی یا تنفسی را تسکین میدهد

4- دوش آب گرم به رفع لک کمک میکند.

فواید دوش آب گرم

معایب دوش آب گرم

همانطور که اشاره شد آب گرم برای پوست و سایر بخش های بدن خوب است. اما آب داغ میتواند خطراتی داشته باشد، اول اینکه آب داغ سبب تحریک پوست می شود و میتواند به کراتین پوست و مو صدمه بزند. کراتین پروتئینی که در پوست و مو وجود دارد و دمای زیاد ساختار شیمیایی آن را تغییر می دهد.به این ترتیب پوست و مویتان به مرور خشک میشود.

دوش آب گرم با وان جکوزی یا با سر دوش کابین دوش میتواند باعث خارش پوست شود. گرما باعث می شود سلول های ماست که حاوی هیستامین هستند، محتوای خود را در پوست آزاد کنند و باعث خارش شوند.

همچنین دوش آب گرم میتواند باعث افزایش فشار خون شود. اگر شما مشکل فشار خون یا بیماری های قلبی و عروقی دارید، گرفتن دوش آب داغ می تواند بیماری تان را تشدید کند.

معایب دوش آب گرم

دوش گرفتن با آب سرد

دوش آب سرد سبب نشاط و طراوت می شود. بنابراین بهتر است صبح ها با آب سرد دوش بگیرید.

دوش گرفتن با آب سرد

فواید دوش آب سرد

1- التیام خارش پوست

2- سطح هوشیاری بالاتر

3- افزایش گردش خون

4- کاهش وزن

5- کاهش سطح استرس

دوش آب سرد و دوش آب گرم

معایب دوش آب سرد

اگر دچار سینوزیت یا تب سرد هستید، دوش آب سرد ایده خوبی نیست، زیرا دمای سردتر به هیچ وجه به گرم کردن بدن شما کمک نمی کند. پس بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید. اگر بیمار هستید هم بهتر است دوش آب سرد نگیرید. شاید دمای سرد به سیستم ایمنی شما آسیب بزند، پس بهتر است دوش آب سرد را بگذارید برای زمانی که حالتان خوب است.

دوش آب گرم بهتر است یا دوش آب سرد؟

دوش آب سرد و دوش آب گرم در کابین حمام هر دو فواید خاص خود را دارند، پس باید چکار کنیم؟ بهترین کار این است که دوش آب ولرم بگیرید و بعد از آن به پوستتان مرطوب کننده بزنید.

راهکار دیگر این است که آب را تا حد امکان سرد کنید و یک دقیقه زیر آن بایستید و بعد آب را گرم کنید و یک دقیقه زیر آب گرم بایستید. به مدت 3 تا 5 بار زیر آب سرد و گرم متناوب بایستید.

آب سرد رگ های خونی را منقبض میکند. این بدان معنی است که تمام خون به وسط بدن میرود.

آب داغ رگ های خونی را باز میکند و تمام خون دوباره به سرعت  خارج می شود، که می تواند خون را به طور کامل از طریق ماهیچه ها و اندام ها پمپ کند و برای کمک به بازسازی و سم زدایی بسیار مفید است.

آب سرد و گرم

مدت زمان استحمام در کابین دوش شیشه ای نیز نباید بیش از 10 و یا حداکثر 15 دقیقه باشد. حمام طولانی مدت به ویژه با آب داغ باعث تندی ضربان قلب میشود.

دوش آب گرم می تواند جریان خون را افزایش داده و به تسکین مفاصل سفت و ماهیچه های خسته کمک کند. در همین حال، دوش آب سرد می تواند التهاب را کاهش دهد و به بی حسی درد کمک کند.

یک مطالعه در سال 2017 به بررسی اثر درمان های سرد و گرم بر آرتروز زانو پرداخت. محققان 96 شرکت کننده را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه کنترل فقط درمان استاندارد آرتروز را دریافت کرد. دو گروه دیگر درمان استاندارد آرتروز را همراه با گرما درمانی یا سرما درمانی دریافت کردند.

گروه گرما درمانی دو بار در روز به مدت 3 هفته گرما را روی زانوی آسیب دیده اعمال کردند، در حالی که گروه سرما درمانی دو بار در روز به مدت 3 هفته از سرما بر روی زانوی آسیب دیده استفاده کردند.

دوش آب گرم

منبع: گروه صنعتی فرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید