زیردوشی روکار و نحوه ی نصب آن!

زیردوشی حمام روکار و نصب آن

زیردوشی حمام به شکل معمول دارای رنگی سفید است و سطحی دارد کاملا صاف و صیقلی و جزیی از یک سرویس کامل بهداشتی در حمام است. معمولا زیردوشی در قسمت زیرین کابین دوش و یا پنل هایی که در کنار دوش قرار گرفته اند نصب میشود.

باید بدانید مدل های زیردوشی معمولا برای خانه های کوچک و آپارتمانی بسیار مناسب است زیرا جای کمی را میگیرد و بهترین مزیت آن این است که ابعاد مدل ها میتواند با ابعاد حمام هماهنگ شود و نمای بسیار زیبایی به حمام داده و قطعا از لحاظ بهداشتی نیز برای افرادی که در یک خانه زندگی میکنند بسیار مناسب است.

برای اینکه حمام را به شکل مجزا جدا کنید میتوانید هم از زیردوشی استفاده کنید و هم از دور دوشی، این مورد باعث میشود که حمام علاوه بر اینکه بسیار زیبا شود، آلودگی ها نیز به راحتی تمیز شده و بهداشت به شکل عمومی در یک حمام چند نفره رعایت میشود.

در ادامه با آریافرس همراه باشید تا نحوه ی نصب زیردوشی روکار را به شما آموزش دهیم.

زیردوشی حمام

زیردوشی روکار

مدل روکار معمولا در صورتی به کار میرود که یک موقعیت بسیار اضطراری پیش آمده و باید سریعا به صورت روکار نصب انجام شود. مثلا هنگامی که میخواهید یکدفعه دکور حمام خود را تغییر داده و یا کابین دوش حمام را عوض کرده باید برای زیردوشی از نوع روکار استفاده شود. هم میتوان در این نوع روکار، مدل ثابت را نصب کرد و هم میتوان مدل متحرک را نصب کرد.

برای جلوگیری از سُر خوردن شخصی که در داخل زیردوشی در حال استحمام است ، کف زیر دوشی ها را به گونه ای فرم دار میسازند .

زیردوشی ها معمولا از جنس چُدَن، فولاد، چینی و فایبرگلاس ساخته شده و بر روی آن ها رنگ لعابی زده میشود .

زیردوشی ها در رنگ ها و اندازه های متفاوت تولید میشوند .

زیردوشی ها را به دو صورت روکار ( روی کف حمام ) و یا توکار نصب میکنند که در حالت دوم، کف حمام را به سمت زیردوشی شیب میدهند و از نصب کف شوی جداگانه برای کف حمام خودداری میکنند.

زیردوشی روکار

نصب زیر دوشی روکار

شرایط نصب زیردوشی های روکار ، با کمی تفاوت شبیه شرایط نصب وان های روکار است.

برای نصب زیردوشی روکار پس از انجام لوله کشی آب سرد و آب گرم، فاضلاب و پوشاندن کف و دیوارها، ابتدا پیچ های نگه دارنده پانل زیردوشی را باز میکنند.

پس از باز کردن پیچ های نگه دارنده پانل زیردوشی ، پانل را از زیردوشی جدا میکنند.

برای نصب زیرآب بر روی زیردوشی به علت کوتاه بودن پایه های زیردوشی و فاصله کم آن از کف تمام شده، بهتر است که زیردوشی را همانند عکس زیر قرار داد و نسبت به نصب زیرآب بر روی زی دوشی و اتصال بعضی از قطعات سیفون به زیر آب اقدام نمود.

قسمت پایینی زیر آب و لاستیک آب بندی را در زیر زیردوشی میگذارند.

برای نصب زیر آب با یک دست قسمت پایینی زیرآب را نگه داشته و با دست دیگر از روی وان پیچ زیر آب را میبندند.

قطعه مشبک را در درون مجرای تخلیه زیردوشی قرار داده و آن را به وسیله پیچ به قطعه پایینی متصل میکنند. برای سفت کردن پیچ زیرآب از پیچ گوشتی مناسب استفاده و با آن پیچ به اندازه لازم سفت میشود.

سیفون زیردوشی را با واشر آب بندی به زیر آب میبندند. در موقع اتصال سیفون به انتهای زیرآب، به جهت دهانه خروجی زیر آب که باید به سمت دهانه لوله فاضلاب باشد توجه میشود.

پس از قرار دادن زیردوشی در زیر کابین حمام و گذراندن تراز در محورهای طولی و عرضی بر روی زیر دوشی، آن را تراز میکنند. برای شُل و سفت کردن مهره ها و تنظیم نمودن پایه ها از آچاری متناسب با مهره ها استفاده میشود.

هر زیردوشی معمولا دارای دو بست اتصال است که یکی برای اتصال زیردوشی به دیوار و دیگری برای اتصال پانل ها به پایه زیردوشی حمام میباشد، پس از تظنیم آن ها، برای جلوگیری از حرکت بست ها، مهره های بالایی و پایینی را سفت میکنند.

نصب زیر دوشی روکار

پس از چسباندن بست های اتصال زیردوشی به دیوارهای جانبی مهره های ثابت کننده را سفت میکنند.

لازم به ذکر است که مهره بالایی حد و اندازه ارتفاع بست از کف تمام شده را تعیین میکند و مهره پایینی نقش قفل شونده را دارد و از حرکت بست در جای خود جلوگیری میکند.

با استفاده از مداد یا ماژیک محل سوراخ های بست اتصال ( Fastener ) را بر روی دیوار علامت گذاری میکنند.

به طور کلی برای علامت گذاری محل نصب پیچ و محل قرار گرفتن پیچ ها بر روی دیوار از وسایلی استفاده میشود که بتواند صمن عبور از سوراخ محل قرار گرفتن پیچ بر روی دیوار ،نقطه سوراخ کاری را مشخص کند و پاک نشود.

محل های علامت گذاری شده را به وسیله دریل چکشی و مته الماسه مناسب سوراخ میکنند.

قطر و طول مته باید متناسب با قطر و طول پیچ و رولپلاک باشد.

رولپلاک های مناسب را در درون سوراخ های ایجاد شده میکوبند. در موقع کوبیدن رولپلاک ها در درون سوراخ های ایجاد شده باید از چکشی با وزن مناسب استفاده شود و در موقع کوبیدن بر روی رولپلاک باید دقت شود که چکش به انگشتتان اصابت نکند.

رولپلاک های مناسب

پیچ ها را با واشر تخت فلزی، از سوراخ های بست اتصال، دردرون رولپاک های داخل دیوار میپیچند تا موقعیت زیر دوشی تثبیت شود .

در موقع سفت کردن پیچ ها به وسیله پیچ گوشتی از درز پیچ منحرف نگردد که در این صورت ممکن است به دست آسیب وارد کند .

لوله افقی خرطومی را با استفاده از واشر آب بندی به سیفون زیردوشی متصل میکنند .

در موقع اتصال اجزای سیفون باید دقت شود که قسمت لاله شده لوله سیفون درست رو به روی مجرای خروجی سیفون قرار گیرد و پس از قرار دادن واشر لاستیکی در بین آن ها ، مهره سیفون بسته شود .

پس از اتصال سیفون و زیر آب به شبکه فاضلاب و آزمایش نشت آب از محل های اتصال، پانل های زیر دوشی را در محل خود قرار میدهند .

در قرار دادن پانل ها در محل خود نهایت دقت مبذول میشود تا لبه های آن در پایین زیر دوشی قرار گیرد.

با استفاده از پیچ های خودکار ، پانل ها را به بست های متصل به پایه زیر دوشی اتصال میدهند.

برای سفت کردن پیچ ها از پیچ گوشی مناسب استفاده میکنند.

محل اتصال زیر دوشی و دیوار را به وسیله چسب آب بندی ، درزبندی میکنند.

در موقع درزبندی باید به تمیز و خشک بودن محل های درزبندی توجه شود تا چسب درست به محل های تماس بچسبد.

سفت کردن پیچ ها از پیچ گوشی

سوالات متداول شما

آیا نصب زیردوشی روکار پیچیده است؟

نصب زیردوشی روکار معمولاً نیاز به تخصص و تجربه دارد. برای نصب صحیح زیردوشی روکار، باید دقت کافی به نصب لوله‌ها، سرشیر و اتصالات داشته باشید. بهتر است این کار را به یک تکنسین حرفه‌ای و متخصص سیستم‌های آب و فاضلاب بسپارید.

 آیا برای نصب زیردوشی روکار نیاز به تغییر سیستم لوله‌کشی داریم؟

بستگی به شرایط موجود در حمام شما دارد. در برخی موارد، نصب زیردوشی روکار ممکن است نیاز به تغییر سیستم لوله‌کشی داشته باشد. اگر سیستم لوله‌کشی قدیمی است یا نیاز به بهبود دارد، بهتر است با یک تکنسین متخصص مشورت کنید تا بهترین راهکار را برای نصب زیردوشی روکار در حمام شما پیدا کنید.

آیا می‌توان زیردوشی روکار را به صورت خودکار کنترل کرد؟

بله، برخی از زیردوشی‌های روکار دارای کنترل خودکار هستند که می‌توانید دمای آب را تنظیم کنید و حتی الگوی آبپاشی را تغییر دهید. این ویژگی‌ها معمولاً در زیردوشی‌های پیشرفته‌تر و قابلیت‌های بیشتری دیده می‌شوند.

زیردوشی را از کجا بخریم؟

پیشنهاد ما به شما خرید زیردوشی از برند معتبر فرس کالاست زیرا محصولات ما دارای 5 سال گارانتی بی قید و شرط و 15 سال خدمات پس از فروش منسجم میباشد.

همچنین میتوانید برای دریافت مشاوره ی رایگان و خرید جکوزی و کابین ذوش شیشه ای با مشاوران ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه در “زیردوشی روکار و نحوه ی نصب آن!

  1. NAHID گفت:

    کامل و جامع بود ممنون از سایت خوبتون

    1. forskala1 گفت:

      متشکرم از وقتی که برای خواندن گذاشتید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید