فواید دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد

در این روزهای گرم تابستان حتما یک دوش آب سرد خیلی به انرژی و روحیات و حالمان کمک میکند.

در صورتی که بیشتر افراد تحمل ایستادن در زیر دوش آب سرد را ندارند و بیشتر با آب داغ و یا آب ولرم حمام میکنند. دوش گرفتن در کابین دوش شیشه ای فرس آن هم با آب سرد در این روزهای پایانی مرداد و شهریور خیلی به روحیه و خواب انسان کمک میکند.

آیا دوش آب سرد برای بدن مفید است؟

جواب این سوال بی شک بله است. فایده های دوش آب سرد برای بدن انسان بسیار زیاد است و علاوه بر بهبود اضطراب و افسردگی، به سلامت پوست و مو و افزایش هوشیاری کمک میکند.

حمام کردن با آب سرد برای ذهن مفید است.

از دیگر فواید دوش آب سرد میتوان به چربی سوزی اشاره کرد. بنابراین به جای دوش آب گرم میتوان دوش آب سرد گرفت که فواید و مزایای شگفت انگیزی برای بدن انسان به همراه دارد. در ادامه ی این مقاله فواید دوش آب سرد که برای سلامت جسم و روح مفید است را میگوییم.

آیا دوش آب سرد برای بدن مفید است؟

1- افزایش اندورفین ها و ایجاد حس یرمستی و شادی

حمام آب سرد در وان جکوزی به عنوان یک شوک درمانی برای افراد افسرده عمل میکند. آب سرد تکانه های الکتریکی زیادی را در مغز انسان افسرده میفرستد که میتوانند سطح هوشیاری و انرژی را افزایش دهند. دوش آب سرد موجب ترشح اندورفین ها که هورمون شادی است، میشود. ترشح این هورمون باعث خوشی و شادابی در انسان میشود.

2- جلوگیری از پیری پوست

حمام کردن روزانه با آب سرد به پوست شما کمک میکند تا در طولانی مدت جوان تر میماند. دوش آب سرد سیستم عصبی را فعال میکند و بدن هورمون ها و مواد شیمیایی مغز را که با استرس مبارزه میکنند، آزاد میکند. فشار روانی تاثیری مستقیم بر پیری پوست دارد.

جلوگیری از پیری پوست

3- کاهش وزن

چربی قهوه ای، چربی مفیدی است که حرارت لازم برای گرم نگه داشتن بدن را تامین میکند و زمانی فعال می شود که در معرض سرما قرار بگیرد. اگر فردی منظم دوش آب سرد بگیرد، سالانه می تواند 4 کلیوگرم وزن خود را از دست بدهد. این کار برای افرادی که متابولیسم پایین و تیروئید دارند مفید است.

4- افزایش هوشیاری

دوش آب سرد در صبح و احساس سرمای آب روی بدن در زیر دوش، تسکین دهنده میباشد. تنفس عمیق در پاسخ به شوک وارد شده به بدن و برای کمک به گرم نگه داشتن بدن، باعث میشود که دریافت کلی بدن، بیشتر شود. به این صورت، ضربان قلب افزایش پیدا میکند و خون زیادی در سراسر بدن جریان می یابد. این کار، انرژی لازم را برای روز تامین میکند.

5- گردش خون بهتر

قرار گرفتن بدن زیر آب سرد در عین حال که حس ناخوشایندی در انسان ایجاد میکند، باعث نشاط نیز میشود. علت این است که آب سرد دمای کمتری نسبت به بدن دارد و قرار گرفتن در چنین شرایطی باعث میشود که بدن برای حفظ دمای خود بیشتر کار کند.

افزایش گردش خون یکی از اتفاقاتی است که بعد از قرار در زیر دوش آب سرد رخ میدهد. گرفتن دوش آب سرد بصورت منظم و مداوم، سیستم گردش خون بهتر بدن پس از قرار گرفتن در آب سرد است.

ورزشکاران پس از آسیب دیدگی های مختلف، مانند کبودی بدن یا پارگی عضلات، محل آسیب دیده را سرد میکنند. با پایین آمدن درجه حرارت در ناحیه مورد نظر، انتقال خون تازه اکسیژن ندارد و گرم تر به آن قسمت تسریع می یابد و همین موضوع باعث بهبود سریع تر آسیب دیدگی میشود.

گردش خون بهتر

6- بهبود افسردگی

تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد به دلیل وجود تاثیر قوی دریافت کننده های سرما در پوست، علائم افسردگی را بهبود میبخشد. این دریافت کننده های سرما، مقدار قابل توجهی محرک های الکتریکی از انتهای رشته های عصبی محیطی به مغز میفرستند. این فرایند باعث ایجاد تاثیرات ضد افسردگی و موجب بهبود اوضاع روحی میشود.

7- تقویت سیستم ایمنی بدن

دوش صبحگاهی با آب سرد با بهبود سیستم لنفاوی ، سبب تقویت سیستم دفاعی بدن میشود. حمام آب سرد موجب کاهش سطح اسید اوریک و افزایش گلوتاتیون میشود. گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است که همه ی آنتی اکسیدان ها را فعال نگه میدارد و آن ها را وادار میکند تا در بهترین حالت خود عمل کنند. باز شدن سرخ رگ های بسته باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن میشود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با دوش آب سرد

8- خواب بهتر

به طور کلی آب سرد در ایجاد حس آرامش در انسان بسیار موثر عمل می کند. رمانی که شما پس از یک دوش خنک از کابین دوش خارج میشوید، احساس آرامش و خالی بودن خاصی خواهید داشت.

خواب بهتر

یک دوش سرد شبانه به شما کمک خواهد کرد که خوابی آرام و راحت داشته باشید. یک خواب با کیفیت و خوب میتواند در سلامتی شما نقش مهمی ایفا کند.

یه طور خلاصه دوش آب سرد برای برخی افراد میتواند فواید زیادی داشته باشد. در زیر برخی از فواید دوش آب سرد را میگوییم :

  1. انرژی و تازگی: دوش آب سرد میتواند بر روی سیستم عصبی تأثیر مثبتی داشته باشد و به شما انرژی و تازگی بیشتری بدهد. آب سرد به عنوان یک محرک طبیعی بر روی بدن عمل میکند و می‌تواند شما را بیدار کند.
  2. تقویت سیستم ایمنی: آب سرد میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. تحریک سردی آب باعث افزایش جریان خون در بدن میشود و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تولید سلول‌های دفاعی کمک کند.
  3. بهبود وضعیت پوست: دوش آب سرد میتواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. آب سرد باعث تنگ شدن مجرای خون‌رسانی به پوست میشود، که میتواند علائم التهابی را کاهش داده و به تقویت پوست و حفظ رطوبت طبیعی آن کمک کند.
  4. تسکین درد عضلانی: دوش  آب سرد میتواند برای تسکین درد عضلانی و التهابات مربوط به آن مفید باشد. استفاده از آب سرد میتواند به تنش عضلات کمک کرده و درد و التهاب را کاهش بدهد.
  5. بهبود عملکرد مغز: حمام آب سرد میتواند به تحریک سیستم عصبی و بهبود عملکرد مغز کمک کند. مطالعات نشان داده است که ممکن است دوش آب سرد باعث افزایش تمرکز و هوشیاری شود و موجب بهبود عملکرد شناختی و حافظه میشود.
  6. تقویت عضلات: دوش گرفتن با آب سرد میتواند برای تقویت عضلات مفید باشد. آب سرد باعث انقباض عضلات میشود و به بهبود قدرت و استقامت عضلات کمک بکند.
  7. افزایش متابولیسم: دوش سرد به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. آب سرد به عنوان یک تحریک طبیعی بر روی سیستم عصبی عمل میکند و باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می‌شود، که در سوخت و ساز بیشتر چربی‌ها و افزایش سطح انرژی کمک میکند.
  8. تنظیم دما: دوش آب سرد به تنظیم دمای بدن کمک کند. آب سرد باعث انقباض عروق میشود و در تنظیم دمای بدن و حفظ حرارت مناسب کمک میکند.

افزایش متابولیسم

نحوه استفاده از دوش به عنوان سرما درمانی

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک نفر چقدر باید دوش آب سرد بگیرد. اما دکتر هیم توصیه می‌کند از سرما درمانی در پاسخ به تلاش‌های ورزشی خود استفاده کنید – اگر روزانه ورزش می‌کنید، خوب است که هر روز دوش آب سرد بگیرید. نکات او برای گرفتن دوش آب سرد عبارتند از:

آب را زیر 60 درجه نگه دارید: در یک دوش خانگی معمولی، دوش را تا جایی که می توانید سرد کنید.

آهسته حرکت کنید: با 30 ثانیه آب سرد شروع کنید. تا یک دقیقه کار کنید و پیشرفت کنید تا دو تا سه دقیقه دوش آب سرد بگیرید.

گرم و سرد متناوب: مربیان ورزشی UCLA Health اغلب دوش کنتراست را بعد از تمرین توصیه می کنند. این شامل دوش آب گرم به مدت سه دقیقه و سپس دوش آب سرد به مدت یک دقیقه است. این الگو را سه بار تکرار کنید و همیشه با سرما تمام کنید.

نحوه مصرف دوش به عنوان سرما درمانی

منبع: گروه صنعتی فرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید