محافظ جان جکوزی چیست؟ – مزایا و کاربردها

محافظ جان جکوزی چیست؟!

یکی از عوامل مهم در بروز خسارت مالی، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی، مرکزهای اداری، تجاری و مجتمع های صنعتی ، رعایت نکردن مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق است. به منظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی در جکوزی، از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی یا محافظ جان استفاده میشود.

اساس کار محافظ جان، مقایسه جریان ورودی و خروجی کلید هاست. اگر در جریان فازها و جریانی که از نول برمیگردد اختلافی ایجاد شود به این معنی است که نشتی جریان وجود دارد. با تشخیص جریان نشتی کلید محافظ جان عمل میکند و مدار قطع میشود.

اکنون با آریافرس همراه باشید تا با این قطعه ی مهم در جکوزی خانگی بیشتر آشنا شوید !!!

تشخیص جریان نشتی

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان یکی از انواع کلید های حفاظتی برقی میباشد که برای حفاظت اشخاص و تجهیزات، در یک سیستم برقی مورد استفاده قرار میگیرد. کلید محافظ جان، که در چند تیپ مختلف ارائه میشود (در ادامه مطلب به انواع آن اشاره خواهد شد)، یکی از ایمن ترین کلیدهای حفاظت برای تشخیص و قطع جریان نشتی برق و همچنین جلوگیری از ایجاد شوک ناشی از تماس غیر مستقیم با برق میباشد.

نحوه عملکرد این کلید به این صورت است که از مقایسه اختلاف بین جریان رفت و جریان برگشت در صورت وجود اختلاف بین جریان رفت و جریان برگشت مدار را قطع میکند. به زبان ساده تر، این کلید جریان ورودی به دستگاه و جریان خروجی از آن را اندازه گیری میکند.

در حالت عادی مقدار جریان رفت با جریان برگشت برابر است. ولی اگر اختلافی وجود داشته باشد، این اختلاف جریان میتواند به دلیل وجود اتصال بین هر یک از سیم های فاز یا قسمت های الکتریکی مدار با بدنه باشد که به اصطلاح نشتی جریان گفته میشود. در صورت وجود نشتی جریان، کلید محافظ جان این نشتی جریان را تشخیص و مدار را قطع میکند.

این مقدار جریان های نشتی کوچک توسط کلید مینیاتوری شناسایی نمیشوند و در ساختمان سبب آتش سوزی شده و یا برای کاربر ایجاد برق گرفتگی میکنند. کلیدهای محافظ جان در صورت وقوع جریان نشتی در کسری از ثانیه و به سرعت عمل کرده و مدار را قطع میکنند.

انواع کلید های حفاظتی برقی

عملکرد کلید محافظ جان

طبق بند 1-6-2-5-13 از مبحث 13 کتاب نظام مهندسی ساختمان، از انواع کلیدها یا وسایل حفاظتی جریان باقیمانده میتوان برای قطع مدار تغذیه در صورت تماس یکی از هادی های برق دار مدار با یکی از موارد زیر استفاده نمود:

بدنه های هادی لوازم و تجهیزات برقی

هادی های بیگانه که در تماس با زمین میباشند.

هرگونه نشت جریان از مدار به زمین

این بدان معنا است که هرگاه یکی از موارد فوق اتفاق بیفتد، محافظ جان عمل کرده و مدار را قطع میکند. به عنوان مثال: در صورت اتصال بخشی از بدن انسان با تابلو برق، به دلیل اتصال بدن با زمین سبب میشود نشتی جریان از بدن انسان عبور کرده و کلید محافظ جان به سرعت عمل مینماید. کلیدهای محافظ جان در واحدهای ساختمانی و تجاری و اکثر تابلوهای برق به منظور حفاظت در برابر برق گرفتگی و خطرات ناشی از نشتی جریان مانند خطر آتش سوزی، به کار برده میشوند.

بر روی این کلیدها یک عدد دکمه تست کلید وجود دارد که در صورت سالم بودن کلید، هنگامی که ولتاژ ورودی برقرار باشد و کلید محافظ جان در حالت وصل قرار داشته باشد، با فشار دادن دکمه تست کلید قطع میگردد و می توان از سالم بودن کلید اطمینان حاصل کرد.

کلیدهای محافظ جان با رنج حساسیت های از 10 تا 500 میلی آمپر ساخته میشوند اما به صورت متداول با حساسیت های 30 میلی آمپر و 300 میلی آمپر مورد استفاده قرار میگیرند.

کلید محافظ جان

سیم کشی وان جکوزی خانگی

به طور معمول برای نصب جکوزی خانگی سیم کشی خاصی مد نظر نیست و فقط کافیست دوشاخه دستگاه را به پریز برق جداگانه برای آن وصل کنیم.

مگر اینکه بخواهیم وان جکوزی را در محیطی خارج از فضای داخلی خانه، مانند حیاط پشتی یا داخل باغ نصب کنیم و یا نوع وان جکوزی ما به صورتی باشد که به دلیل طراحی خاص موتور به سیم کشی برق نیاز داشته باشد.

در این شرایط باید به سیم کشی وان جکوزی اقدام شود. غالباً این کار توسط تکنسین های شرکت تولیدی وان جکوزی انجام میشود.

چون اگر مصرف کننده برای سیم کشی وان جکوزی اقدام کند و به دلیل خطا در نحوه سیم کشی مشکلی برای دستگاه ایجاد شود، وان جکوزی از گارانتی شرکت خارج میشود.

تجهیزات سیم کشی جکوزی خانگی

اتصال مستقیم وان جکوزی به قطع کننده مدار اصلی ترین عامل تمایز بین وان جکوزی همراه با سیم کشی و وان جکوزی با سیم و دوشاخه است.

در زمان نصب وان جکوزی همراه با سیم کشی لازم است تا قطع کننده مدار مجزا تنها برای اتصال برق وان وجود داشته باشد. البته لازم است تا قطع کننده مدار مناسب برای وان جکوزی را تهیه کنید.

  • تابلو برق

باید در تابلو برق اصلی منزل شما فضای خالی برای نصب قطع کننده مدار 220 ولت وجود داشته باشد. وظیفه قطع کننده مدار این است که بتواند افزایش تقاضای جریان برق برای وان جکوزی را پشتیبانی کند.

  • پریز برق مجزا

بر اساس قوانین ملی ساختمان در مبحث سیم کشی برق، اتصال دو شاخه برق وان جکوزی باید به یک پریز جداگانه باشد.

بنابراین پریز برق مختص وان جکوزی را باید در فاصله 3 الی 3/5 متری از این وسیله و در ارتفاع مناسب از کف ساختمان که با رطوبت در تماس نباشد، در نظر بگیرید.

  • کلید محافظ جان

یکی دیگر از تجیهیزات جانبی مهم در زمان سیم کشی برق وان جکوزی کلید محافظ جان مجزا است. این کلید در مواقع ضروری برق اصلی وان جکوزی را از منبع قطع میکند.

همچنین لازم است تا یک کلید قطع کن دستی برق نیز در کنار وان جکوزی نصب شود تا در واقعی که کلید محافظ جان دچار مشکل شد و برق را قطع نکرد، بتوان با از طریق آن کلید قطع کن دستی برق را قطع کرد.

  • لوله برق

چنان چه قصد دارید وان جکوزی خانگی خود را در قسمتی خارج از فضای داخلی ساختمانتان نصب کنید، لازم است تا تجهیزات مورد نیاز برای سیم کشی برق را نیز فراهم کنید.

لوله برق یکی از مهمترین این تجهیزات است که معمولاً از لوله برق پی وی سی و یا فلزی برای این منظور استفاده میشود.

برای استعلام قیمت وان جکوزی و کابین دوش شیشه ای برند فرس کالا با مشاوران ما در تماس باشید.

اگر قصد خرید کابین دوش و وان جکوزی را دارید پیشنهاد ما به شما، خرید محصولات گروه صنعتی فرس کالاست، چرا که تمامی محصولات ما از 5 سال گارانتی بی قید و شرط و 15 سال خدمات پس از فروش منسجم برخوردار است.

همچنین جهت استعلام قیمت زیردوشی با مشاوران ما در تماس باشید.

سوالات متداول

آیا محافظ جان جکوزی باید بر اساس ابعاد خاص جکوزی منتخب شود؟

خیر تمامی جکوزی های فرس دارای سیستم هوشمند محافظ جان است.

چگونه محافظ جان جکوزی نصب می‌شود؟

نحوه نصب محافظ جان جکوزی معمولاً به توصیه‌های تولیدکننده و مدل محافظ بستگی دارد. بسیاری از محافظ‌ها با قطعات قفل یا بسته‌های مشابه نصب می‌شوند.

آیا محافظ جان جکوزی مقاوم در برابر آب است؟

بله، بسیاری از محافظ‌ها از مواد مقاوم در برابر آب ساخته شده‌اند و می‌توانند در معرض آب بمانند.

چگونه محافظ را تمیز کنم؟

بیشتر محافظ‌ها از موادی تاشو و ضد‌لغزش ساخته شده‌اند که به راحتی تمیز شوند. با استفاده از آب گرم و مایع ظرفشویی ملایم، می‌توانید محافظ جان جکوزی خود را تمیز کنید.

آیا جکوزی های فرس دارای محافظ جان هستند؟

بله. جکوزی های فرس کالا دارای سیستم محافظ جان هستند.

4 دیدگاه در “محافظ جان جکوزی چیست؟ – مزایا و کاربردها

  1. سامان گفت:

    مطلب بسیار آموزنده بود

    1. forskala1 گفت:

      خواهش میکنم

  2. حاجی برقی گفت:

    باسلام و تشکر،
    مطلب محافظ جان جکوزی مفید بود، کاش اشاره میشد که برای جکوزی تک فار از محافظ چند آمپر استفاده بشه.
    ممنون

    1. forskala1 گفت:

      سلام و درود
      از محافظ 16 آمپر استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید