نکات ایمنی جکوزی خانگی

نکات ایمنی جکوزی خانگی

سپری کردن اوقات در جکوزی خانگی بسیار سرگرم کننده است و به راحتی میتواند استرس را کاهش دهد. با این وجود، پیروی از یک سری روش‌های ایمنی برای جلوگیری از شیوع میکروب و بیماری‌ها، حفظ دمای مناسب بدن و جلوگیری از آسیب دیدگی بسیار حائز اهمیت است.

قبل از ورود به وان یا جکوزی، دوش بگیرید

داشتن یک شستشوی مناسب قبل از ورود به جکوزی، شما را از شر تعریق و باکتری های پوستی خلاص می‌کند. هنگام شستشو و استفاده از کابین دوش حمام، حتماً موادی مانند لوسیون، دئودورانت و کرم که می توانند اثر بخشی ضدعفونی کننده جکوزی و آب را کاهش دهند، از بدن پاک کنید.

قبل از ورود به وان یا جکوزی، دوش بگیرید.

در حین استفاده از وان و جکوزی، دمای مناسب را حفظ کنید

حداکثر درجه حرارت در جکوزی بستگی به چند عامل مختلف دارد. دمای ایده آل وان گرم برای بزرگسالان 38 درجه سانتیگراد است. برای کودکان حداقل 10 سال، درجه حرارت نباید بالاتر از 37 درجه سانتیگراد باشد. به عنوان یک قاعده کلی، جکوزی هرگز نباید گرمتر درجه 41 سانتیگراد باشد. بهتر است درجه حرارت آب را با استفاده از دماسنج بررسی کنید.

 

در حین استفاده از وان و جکوزی، دمای مناسب را حفظ کنید.

مدت زمانی که در جکوزی می‌گذرانید را محدود کنید

نشستن در جکوزی به مدت طولانی می‌تواند شما را دچار حالت تهوع، بینایی کم، ضعف یا سرگیجه کند. برای جلوگیری از این علائم، شما نباید بیش از ۱۵-۲۰ دقیقه را در یک جکوزی بگذرانید. اگر دوست دارید زمان بیشتری در آب باشید، بعد از ۱۵ دقیقه بیرون بیایید و بعد از خنک شدن بعد از چند دقیقه دوباره به جکوزی برگردید.

همچنین می توانید درجه حرارت جکوزی را به اندازه دمای طبیعی بدن (37 درجه ی سانتیگراد) کاهش دهید تا مدت زمان بیشتری در آن بمانید.

خانم های باردار نباید بیش از 10 دقیقه در جکوزی بمانند. اگر در حین استفاده از جکوزی احساس راحتی ندارید، باید سریعاً بیرون بروید. همچنین توجه باشید که قسمت بازوها و قفسه سینه خود را در بالای سطح آب نگه دارید تا بدن را از گرم شدن بیشتر محافظت کنید. این روش استفاده برای کودکان نیز توصیه می‌گردد.

مدت زمانی که در جکوزی می‌گذرانید را محدود کنید.

از مصرف مواد مخدر و الکل در جکوزی خودداری کنید

نوشیدن الکل، دمای بدن را افزایش میدهد که این امر می‌تواند هنگام ترکیب با آب گرم جکوزی به گرمای بدن شما بیافزاید. نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث خواب آلودگی، حالت تهوع و سرگیجه شود، میتواند تمرکز و تشخیص شما را مختل کرده و خطر غرق شدن را به دلیل از دست دادن هوشیاری افزایش دهد.

از مصرف مواد مخدر و الکل در جکوزی خودداری کنید

کودکان را در جکوزی تنها نگذارید

استفاده از جکوزی برای کودکان زیر 10 سال ممنوع است. آب گرم خطرناک است زیرا بدن‌ کودکان توانایی تنظیم دما را ندارد. کودکان در سن 10 سال و بالاتر باید توسط بزرگسالان از جکوزی استفاده کنند. (به خصوص در نزدیکی دریچه‌های مکش). در صورت امکان، از صندلی قابل تنظیم استفاده کنید تا مطمئن شوید که سر آن‌ها همیشه در بالای آب می‌مانند.

هنگامی که کودکان در جکوزی هستند، دمای آب را زیر 37 درجه سانتیگراد نگه دارید.

کودکان را در جکوزی تنها نگذارید

سر خود را بالای آب نگه دارید

برخی از جکوزی‌ها، مجهز به مکش‌های قدرتمندی هستند که آب را توسط موتور جکوزی می‌مکند و مجدد از طریق جت‌ها پمپاژ می‌کنند. اگر سر شما در زیر این دریچه‌ها باشد، امکان دارد موهای شما در این دریچه ها گیر کند. اگر موهای شما بلند است، آن‌ها را در بالای سرتان ببندید تا از گرفتگی آن در فیلتر یا تخلیه جلوگیری شود.

از وسایل برقی در جکوزی استفاده نکنید

این شامل تلفن، رادیو، تلویزیون و یا هر وسیله اتصال سیم دیگری می‌شود. باید اطمینان حاصل کنید که هیچ منبع برقی در نزدیکی جکوزی وجود ندارد زیرا دستگاه های سیم کشی شده و پریز برق در صورت خیس شدن خطرناک هستند.

از وسایل برقی در جکوزی استفاده نکنید

اگر جکوزی خانگی دارید به نکات زیر توجه ویژه ای داشته باشید

بررسی منظم تجهیزات جکوزی و آب

برای ایمنی وان جکوزی بهتر است نگهداری منظم آن را در اولویت قرار دهید. اگر سرویس جکوزی را به صورت دوره‌ای به دست یک سرویس کار ماهر بسپارید، خیالتان راحت است که تجهیزات و تنظیمات آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر قصد ورود به جکوزی را داشتید به این نکته توجه کنید که صدای جت پمپ جکوزی و سیستم‌های تصفیه به گوشتان برسد اگر در حال کار کردن بود، نشانه خوبی از صحت سیستم جکوزی است.

تمیز کردن جکوزی ماهی یکبار از نکات ضروری ایمنی جکوزی

برای حفظ ایمنی، بهتر است یکبار در ماه کل جکوزی را تمیز کنید. برای این امر بهتر است کل جکوزی تخلیه گردد. سپس به وسیله تمیز کننده‌هایی مانند تی پلاستیکی، دستمال و صابون کل سطوح را پاک کنید. یکی دیگر از مواردی که باید به نظافت آن اهمیت داده شود، فیلترها هستند. زیرا ممکن است دچار گرفتگی شده باشند، اما با نظافت مسیر آنها باز شده و دیوارهای بیرونی جکوزی را هم تمیز کنید. زیرا دائماً در معرض باکتری و میکروب هستند.

تمیز کردن جکوزی ماهی یکبار از نکات ضروری ایمنی جکوزی

ثابت نگه داش PH  آب از نکات مهم ایمنی جکوزی

هنگامی که شما قصد دارید یک جکوزی داغ داشته باشید باید سطح ph را متعادل نگه دارید در واقع  ph مقیاسی است که میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب را نشان می‌دهد آب‌های خالص دارای ph برابر ۷ و آب گرم  یا جکوزی گرم باید بین ۷.۲ تا ۷.۸ باشند. اگر ph آب خیلی  زیاد یا خیلی کم است، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه های افزایش دهنده و کاهش دهنده ph میزان آن را در جکوزی تغییر دهید و به سطح خیلی نرمالی برسانید.

لازم به ذکر است که سطح ph آب در مناطق شهری ایران معمولاً استاندارد است و نیازی به آزمایش نیست برای تست ph آب می‌توانید از نوارهای تست وان استفاده نمایید. برای استفاده از نوارها، آنها را برای مدت زمان ۱۵ ثانیه در آب فرو کنید. نوار با توجه به ph تغییر رنگ خواهد داشت و برای تشخیص میزان آن می‌توانید تغییر رنگ نوار را با برچسب مطابقت دهید.

آزمایش و بررسی مداوم سطح کلسیم آب برای افزایش ایمنی جکوزی

اگر سطح کلسیم آب جکوزی بسیار زیاد باشد آبی که در طرفین جکوزی است کدر می‌شود. از طرفی دیگر، کم بودن میزان کلسیم، موجب فرسایش و یا حتی آسیب به خود وان جکوزی خواهد شد. پیشنهاد می‌گردد که میزان کلسیم جکوزی را بین  ۱۷۵ تا ۲۷۵ پی پی ام نگه دارید. اگر سطح کلسیم کم باشد تقویت کننده کلسیم را اضافه کنید. اگر سطح کلسیم خیلی زیاد باشد آب جکوزی را تخلیه کرده و مقدار کلسیم را به آن اضافه کنید.

آزمایش و بررسی مداوم سطح کلسیم آب برای افزایش ایمنی جکوزی

اضافه کردن کلر یا برم برای ضدعفونی

یکی از مهمترین نکات ایمنی جکوزی ، ضدعفونی کردن مرتب آن است. برای بهتر ضدعفونی کردن آب جکوزی بهتر است، از کلر یا بُرم استفاده نمایید. هر دو آنها به صورت پودر یا قرص موجود هستند. بسته به اینکه از قرص یا پودر استفاده می‌کنیم میزان برم باید بین ۳ تا ۵ پی پی ام باشد و مقدار کلر آب هم باید بین ۲ تا ۵ پی پی ام باشد. سطح این مواد شیمیایی را با استفاده از نوارهای آزمایشی  بررسی نمایید.

اضافه کردن کلر یا برم برای ضدعفونی

نگرانی های مردم در خصوص مضرات احتمالی جکوزی خانگی و راه حل های منطقی آن

در بین نظرات مردم در خصوص جکوزی خانگی به نگرانی هایی از ایشان میرسیم که سبب دودل شدن آن ها در خرید یا عدم خرید جکوزی خانگی شده است، در حالی که حقیقتاً هر کدام راه حل خوبی دارند یا اصلاً منطقی نیستند.

نگرانی اول: آب جکوزی می تواند باعث سوختگی پوست بدن شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر ، جکوزی های خانگی بسیار مدرن تر و پیشرفته تر از قبل شده اند و از سنسورهای حرارتی برای سنجش میزان حرارت و دمای آب در این وسیله استفاده میشود، دیگر نباید نگران سوختگی پوست بدن بود.

علاوه بر این هیترها یا گرم کن های جکوزی خانگی به ترموستات محیطی مجهز هستند که دمای آب را تنظیم میکنند. وقتی دمای آب به مقدار تنظیمی که بدن را نمیسوزاند رسید، هیترها خاموش میشوند.

آب جکوزی می تواند باعث سوختگی پوست بدن شود

نگرانی دوم: وان جکوزی باعث ابتلای شما به بیماری های مختلف میشود.

ابتلا به بیماری های ویروسی، باکتریایی و قارچی از جمله بزرگ ترین نگرانی هایی هستند که فکر افراد را در خصوص استفاده از جکوزی خانگی درگیر میکند.

اما خوشبختانه می توان با مراقبت و نگهداری بهتر از جکوزی خانگی، به راحتی مانع از ابتلا به این بیماری ها شد.

اگر شما جکوزی خانگی خود را به سیستم گندزایی با کلر مجهز کنید، اکثر میکروب های قابل رشد در جکوزی از بین خواهند رفت.

همچنین لازم است پیش از استفاده از جکوزی خانگی دوش بگیرید و پس از اتمام استفاده آب داخل جکوزی را به خوبی تخلیه کنید.

از همه مهمتر اگر بلافاصله بعد از استفاده از جکوزی خانگی به شستشوی جت های آن اقدام کرده و با کاور مخصوص سطح رویی جکوزی را بپوشانید، به شما قول میدهیم هیچ مسئله ای سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد.

وان جکوزی باعث ابتلای شما به بیماری های مختلف میشود

نگرانی سوم: احتمال لیز خوردن و آسیب دیدن در هنگام استفاده از جکوزی خانگی وجود دارد.

هر زمان شما بر روی یک سطح خیس راه بروید، امکان لیز خوردنتان وجود دارد. بنابراین لازم است در هنگام استفاده از جکوزی شرایط احتیاط را رعایت کنید.

اما توجه داشته باشید که طراحان جکوزی ایده های خوبی برای کاهش احتمال لیز خوردن شما در جکوزی خانگی پیاده کرده اند.

به عنوان مثال پله های جکوزی خانگی به صورت ضد لغزشی طراحی شده اند، که مانع از سر خوردن شما میشوند.

با این حال اگر فرد ناتوان قصد استفاده از جکوزی را داشته و شما بابت لیز خوردن او نگران هستید، میتوان دستگیره هایی برای حفظ تعادل وی در کنار جکوزی تعبیه کرد.

احتمال لیز خوردن و آسیب دیدن در هنگام استفاده از جکوزی خانگی وجود دارد

نگرانی چهارم: جکوزی خانگی آب زیادی مصرف میکند که در این دوران بی آبی صحیح نیست.

این فکر که جکوزی یک وسیله پر مصرف است را رها کنید، چون حقیقت غیر از این است. جکوزی نه تنها وسیله پر مصرفی نیست، بلکه میتواند در کاهش مصرف آب هم کمک کننده باشد.

بررسی ها نشان میدهند به طور متوسط هر فرد عادی در هر بار استحمام حدود 180 لیتر آب مصرف میکند، در حالی که جکوزی به طور متوسط با تقریبا 60 لیتر آب پر میشود.

برای درک بهتر جکوزی و بهترین شیوه های ایمنی برای خانه و خانواده خود، با فروشنده آگاه محلی خود گفتگو کنید. آنها می توانند راه هایی را به شما نشان دهند تا مزایای سبک زندگی جکوزی خود را بهینه کنید، یک روال مراقبت از آب ایجاد کنید و محیطی امن در اطراف اسپا خود ایجاد کنید.

با پیروی از این نکات ایمنی و راهنمایی‌های ارائه شده توسط فروشنده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تجربه اسپا شما برای شما و خانواده‌تان آرامش‌بخش و بدون نگرانی خواهد بود.

برای اطمینان از اینکه شما و خانواده تان بیشترین بهره را از تجربه  جکوزی خانه خود ببرید اختصاص داده شده است. برای نکات و ایده های بیشتر وان داغ، از وبلاگ ما دیدن کنید. همچنین می‌توانید قیمت را درخواست کنید.

جکوزی خانگی آب زیادی مصرف میکند که در این دوران بی آبی صحیح نیست

منبع : گروه صنعتی فرس

1 دیدگاه در “نکات ایمنی جکوزی خانگی

  1. علی هاشمی نژاد گفت:

    بسیار عالی و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید